Thursday, August 27, 2009

Bahagian Dalam Baitullah

Saudaraku, gambar ini (bahagian dalam Baitullah) adalah hadiah istimewa bagi kita semua( terutama bagi kita yang belum pernah masuk atau belum pernah melihat/memiliki gambar seperti ini )
Semoga ia akan menambah keimanan kita , aamiiin....

Saturday, August 22, 2009

Thursday, August 20, 2009

Lagi Pasal H1N1


Sibuk kita pasal H1N1, kerajaan Singapura telah pun mengedarkan poster-poster mengenai H1N1. Antaranya seperti dibawah ini.....


Sunday, August 16, 2009

PREVENTION OF H1N1 DISEASE

Berikut adalah email yang saya terima dari seorang kawan. Untuk renungan bersama..........


Dear Prof. Rozumah,

Greetings!


Sorry for the delay, esp. because the prevention against H1N1 is an urgent matter.


Let me provide here some easy measures to prevent the disease:




(a) The following information I have written in my book on "Human Diseases" should prove very useful:


p.187: Immunity against virus diseases.

p.141: Common Cold.

p.171: German Measles

p.232. Shingles

p.246. Virus Diseases.

p. 115: Body Heat or Heaty Body.

p.35. Table-1: Diseases that may develop in relation to acidity.


All the above are very much relevant to H1N1 disease. They would only take very little time to read.


(b) Besides the above, the following should prove useful as well:




* Keeping awake late-nights is not very good. Likewise, over-working (far too much of working until your body is totally exhausted) is not good. Starving without eating food is not good for this disease. Strenuous exercises are not good, as it would make the body acidic.


* Avoid consuming ACID foods, fruits and drinks. Examples of this: buah kundang, rambai, macang, mango, duku langsat, rambutan (a few ok), mangosteen (very few, ok), durian (not too much), green belimbing used for cooking (sweet buah belimbing, ok), strongly sourish Durian Belanda (sour sop) (sweet sour-sop, ok), sour plums, Roselle drink, Assam Jawa drink (using Assam Jawa for cooking, ok), (oranges, pomelo and lemons are ok, since they contain plenty of potassium), sour pineapple (a little of sweet pineapple, ok), China-imported tit-bits that taste sour: e.g., sourkana, sour orange skin, sour lemon skin, sour ginger, sour-tasting Bayam (pulicha keerai, in Tamil), etc., Generally rice and rice-based foods are good. All those bottled drinks that may contain citric acid (or any other acid or preservatives) should be avoided. Foods cooked 2 or 3 days ago (i.e., old food), if not sterilised properly) should not be eaten as well. This is especially true if the curry contains dhor dhall, kacang hijau (green gram), kacang tanah (groundnut), etc. Must avoid eating chocolates, ALL forms of nuts including groundnuts, pistachio, almond, etc. should not be eaten in large quantities / frequently (A few added to foods can be eaten).


* Better to eat: dragon fruit, sweet apples, honey melon, water melon, pears, bananas, cucumber, onions, pumpkin, grey 'pumpkin' (Poosanikkai, in Tamil), loofa (Peerkangai in Tamil), Drinking coconut water (and its meat) on alternate days (during day time and not by night) is good. Coconut water can be taken daily if one is travelling around, or is enggaged in strenuous physical work.


*The fruits of Sea Coconut (Borassus flaberllifers) is EXCELLENT if a person has already contracted the disease. It will give immediate cure. Now, it is available in supermarkets in canned forms: they call it Sea Coconut, imported from
Thailand or Singapore : white syrup or gula Melaka preparation: both are OK. (Uninfected people can also eat this for prevention: dosage: just 2 or 3 pieces only in the mornings on alternate days, until the hot season changes.

*
If infected, one should bathe 3 or 4 times a day in cool tap water. (Hot water is bad).

* Once infected, the person should eat RICE and rice-based foods, and should avoid high protein diet, chicken, soybean (all kinds), oily foods, Wheat items are not good. Powdered milk, papaya and other acid fruits mentioned above should be avoided altogether.


IMPORTANT NOTE: All the above should NOT be continued forever. Do all the above only for a month or so, until the HOT season changes. After that, should eat ALL things in moderation.


Dear Prof.,

I have no objection if you wish to send this message to your friends and relatives. While doing so, kindly include the Disclaimer found on top of this mail.


Also, since this article has come out nicely well, i too wish to send this to a few of my friends. Your questioning has helped me to draft this mail, hence kindly allow me to forward this to all. Thanks.

With best wishes,

Dr. Palani.


Dr.V.M. Palaniappan, Ph.D.,
(Pioneering Founder of "Ecological Healing System"),
Chief Consultant
Neo Health Care
30-A, Jalan
Ara SD 7/3-A,
Bandar Sri Damansara,
52200
Kuala Lumpur
Malaysia
H/P: (6) 012-207 14 14
Tel Resid: (6-03) 627 222 84
E-Mail:
vmpalani@streamyx. com

Wednesday, August 12, 2009

Monday, August 10, 2009

Cerita Sedih

Email ini baru saya terima dari seorg teman. Sesuatu yang baik untuk dibaca. "Yang baik jadikan panduan dan yang buruk jadikan sempadan."

Assalamualaikum. ..
> kasih sayang yg tak berpenghujung. .. ..
>
>
> Aku cuma ada seorang adik. Usianya tiga tahun lebih muda daripada aku.
> Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang menjadi keperluan
> anak gadis ketika itu, aku ambil 50 sen dari poket seluar ayah.
>
> Petang itu, pulang saja dari sekolah - ayah memanggil kami berdua. Dia
> meminta aku dan adik berdiri di tepi dinding. Aku menggeletar melihat rotan
> panjang sedepa di tangan ayah.
>
> "Siapa ambil duit ayah?" tanya ayah bagai singa lapar.
>
> Aku langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata ayah. Kedua-dua
> kami membisu,cuma tunduk memandang lantai.
>
> "Baik,kalau tak mengaku,dua- dua ayah rotan!" sambung ayah sambil mengangkat
> tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke belakang aku.
>
> Tiba-tiba, adik menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah tangannya
> sambil berkata, "Saya yang ambil!"
>
> Belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kata-kata itu,
> hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh adik. Aku gamam,lidah
> kelu untuk bersuara. Walau perit menahan sakit, setitis pun airmata adik
> tak tumpah.
>
> Setelah puas melihat adik terjelepok di lantai, ayah merungut:
>
> "Kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri. Apakah lagi perbuatan
> kamu yang akan memalukan ayah di luar kelak?"
>
> Malam itu, emak dan aku tak lepas-lepas mendakap adik. Belakangnya yang
> berbirat dipenuhi calar-balar cuba kami ubati. Namun adik cukup tabah.
> Setitis pun air matanya tidak mengiringi kesakitan yang mencucuk-cucuk.
>
> Melihat keadaan itu, aku meraung sekuat hati, kesal dengan sikap aku yang
> takut berkata benar.
>
> Adik segera menutup mulutku dengan kedua-dua belah tangannya lalu
> berkata,"Jangan menangis kak,semuanya dah berlalu!"
>
> Aku mengutuk diri sendiri kerana tidak mampu membela adik.
>
> Tahun bersilih ganti, peristiwa adik dibelasah kerana mempertahankan aku
> bagaikan baru semalam berlaku. Adik mendapat tawaran belajar ke sekolah
> berasrama penuh dan aku pula ditawarkan menyambung pelajaran ke peringkat
> pra-universiti.
>
> Malam itu ayah duduk di bawah cahaya lampu minyak tanah bersama ibu di
> ruang tamu. Aku terdengar ayah berkata, "Zah, kedua-dua anak kita cemerlang
> dalam pelajaran. Abang bangga sekali!"
>
> "Tapi apalah maknanya bang...!" aku terdengar ibu teresak-esak.
>
> "Dimana kita nak cari duit membiayai mereka?"
>
> Ketika itulah adik keluar dari biliknya. Dia berdiri di depan ayah dan ibu.
> "Ayah,saya tak mahu ke sekolah lagi!"
>
> Perlahan-lahan ayah bangun, membetulkan ikatan kain pelekatnya dan merenung
> wajah emak,kemudian wajah adik dalam-dalam.
>
> Panggggg.... sebuah penampar singgah di pipi adik. Seperti biasa yang mampu
> aku lakukan ialah menutup muka dan menangis.
>
> "Kenapa kamu ni?Tahu tak,kalau ayah terpaksa mengemis kerana persekolahan
> kamu, ayah akan lakukan!"
>
> "Orang lelaki kena bersekolah. Kalau tak, dia takkan dapat membawa
> keluarganya keluar daripada kemiskinan," aku memujuk adik tatkala menyapu
> minyak pada pipinya yang bengkak.
>
> "Kakak perempuan... . biarlah kakak yang berhenti."
>
> Tiada siapa yang menyangka, dinihari itu adik tiada dibiliknya. Dia membawa
> bersamanya beberapa helai baju lusuh yang dia ada. Di atas pangkin tempat
> dia lelapkan mata, terdapat sehelai kertas yang tercatat.... .
>
> "Kak.....untuk dapat peluang ke universiti bukannya mudah. Saya cari kerja
> dan akan kirim wang buat akak."
>
> Apa lagi yang saya tahu selain meraung. Ayah termenung, jelas dia cukup
> kecewa. Begitu juga emak yang menggunakan air matanya memujuk ayah.
>
> Suatu petang ketika berehat di asrama, teman sebilik menerpa: " Ada pemuda
> kampung tunggu kau kat luar!"
>
> "Pemuda kampung?" bisikku. "Siapa?"
>
> Tergesa-gesa aku keluar bilik. Dari jauh aku nampak adik berdiri dengan
> pakaian comotnya yang dipenuhi lumpur dan simen. "Kenapa sebut orang
> kampung, sebutlah adik yang datang!"
>
> Sambil tersenyum dia menjawab, "Akak lihatlah pakaian adik ni. Apa yang
> akan kawan-kawan akak kata kalau mereka tahu saya adik kakak?"
>
> Jantungku terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannya.. Aku cukup
> tersentuh. Tanpa sedar, air jernih mengalir di pipi. Aku kibas-kibas
> bebutir pasir dan tompokan simen pada pakaian adik.
>
> Dalam suara antara dengar dan tidak, aku bersuara, "Akak tak peduli apa
> orang lain kata."
>
> Dari kocek seluarnya, adik keluarkan sepit rambut berbentuk kupu-kupu.Dia
> mengenakan pada rambutku sambil berkata, "Kak, saya tengok ramai gadis
> pakai sepit macam ni, saya beli satu untuk akak."
>
> Aku kaku.. Sepatah kata pun tak terucap. Aku rangkul adik dan dadanya
> dibasahi air mataku yang tak dapat ditahan-tahan.
>
> Tamat semester, aku pulang ke kampung sementara menunggu konvokesyen. Aku
> lihat tingkap dan dinding rumah bersih, tak seperti selalu.
>
> "Emak,tak payahlah kerja teruk-teruk bersihkan rumah sambut saya balik."
>
> "Adik kamu yang bersihkan. Dia pulang kelmarin. Habis tangannya luka-luka."
>
> Aku menerpa ke biliknya. Cantik senyum adik. Kami berdakapan.
>
> "Sakit ke?" aku bertanya tatkala memeriksa luka pada tangannya.
>
> "Tak....Kak tahu, semasa bekerja sebagai buruh kontrak, kerikil dan
> serpihan simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh saya sepanjang masa.
>
> Kesakitan yang dirasa tidak dapat menghentikan usaha saya untuk bekerja
> keras."
>
> Apalagi...aku menangis seperti selalu.
>
> Aku berkahwin pada usia menginjak 27 tahun. Suamiku seorang usahawan
> menawarkan jawatan pengurus kepada adik.
>
> "Kalau adik terima jawatan tu, apa kata orang lain?" kata adik.
>
> "Adik takde pelajaran. Biarlah adik bekerja dengan kelulusan yang adik
> ada."
>
> "Adik tak ke sekolah pun kerana akak." kata ku memujuk.
>
> "Kenapa sebut kisah lama, kak?" katanya ringkas, cuba menyembunyikan
> kesedihannya.
>
> Adik terus tinggal di kampung dan bekerja sebagai petani setelah ayah
> tiada. Pada majlis perkahwinannya dengan seorang gadis sekampung, juruacara
> majlis bertanya, "Siapakah orang yang paling anda sayangi?"
>
> Spontan adik menjawab, "Selain emak, kakak saya...."katanya lantas
> menceritakan suatu kisah yang langsung tidak ku ingati..
>
> "Semasa sama-sama bersekolah rendah, setiap hari kami berjalan kaki ke
> sekolah.Suatu hari tapak kasut saya tertanggal. Melihat saya hanya memakai
> kasut sebelah, kakak membuka kasutnya dan memberikannya pada saya. Dia
> berjalan dengan sebelah kasut. Sampai di rumah saya lihat kakinya berdarah
> sebab tertikam tunggul dan calar-balar. "
>
> "Sejak itulah saya berjanji pada diri sendiri. Saya akan lakukan apa saja
> demi kebahagiaan kakak saya itu. Saya berjanji akan menjaganya sampai
> bila-bila."
>
> Sebaik adik tamat bercerita, aku meluru ke pelamin, mendakap adik
> sungguh-sungguh sambil meraung bagaikan diserang histeria.
>
>
>
> Ya Allah Ya Tuhanku....aku redha akan ujian dari-MU..pintaku, berikanlah aku kekuatan dan ketabahan untuk mengharungi semua ini...
>
> ************ ********* ********* ********* ********* ********* ********* ****
>
>
>
> Barangsiapa yang menghilangkan satu kesusahan dunia dari seorang
> mukmin, maka Allah akan menghilangkan darinya satu kesusahan di hari
> Kiamat. Barangsiapa meringankan orang yang sedang kesulitan, maka
> Allah akan meringankannya dari (kesulitan) dunia dan akhirat.
> Barangsiapa yang menutupi (kejelekan) seorang muslim, niscaya Allah
> akan menutupi (kejelekannya) di dunia dan akhirat. Dan Allah akan
> menolong hamba selama dia mau menolong saudaranya." (HR. Muslim.)

Thursday, August 6, 2009

Be More Careful When Ordering Your Wife’s Birthday Cake

A man wanted to celebrate his wife’s Birthday by throwing a party. So he ordered a birthday cake. The salesman asked him what message he wanted put on the cake. He thought for a moment and said, “put getting older but you are getting better.”

The salesman asked, “how do you want me to put it?”
The man said, “Well, put ‘You are getting older’ at the top and ‘but you are getting better’ at the bottom.”
When the cake was unveiled at the party all the guests were aghast at the message on the cake. It read:
“You are getting older at the top, but you are getting better at the bottom.”

If You Try To Equate Girls To Tech, This Is What You Get

HARD DISK GIRLS:

she remembers everything, FOREVER

RAM GIRLS:
she forget about you, the moment turn her off

WINDOW GIRLS:
everyone know that she can’t do a thing right, but no one can live without her.

SCREENSAVER GIRLS:
She is good for nothing but at least she is fun

INTERNET GIRLS:
Difficult to access

SERVER GIRLS:
Always busy when you need her.

MULTIMEDIA GIRLS:
She make horrible thing look beautiful

CD-ROM GIRLS:
She is always faster and faster.

EMAIL GIRLS:
Every ten things she says, eight are nonsense.

VIRUS GIRLS:
Also known as “wife” when you are not expecting her, she comes, installs herself and uses all your resources. If you try to uninstall her you will lose something, if don’t try to uninstall her you will lose everything.


Wednesday, August 5, 2009

Kawasan Pilihanraya

Pilihanraya kecil akan berlaku lagi dinegara kita. Oleh itu kenalilah DUN-DUN di Malaysia.

DUN yg paling sejuk, DUN Batu Berendam
DUN yg paling tak de rasa, DUN Air Tawar
DUN yg paling panas, DUN Pedas
DUN yg paling miskin, DUN Sekupang
DUN yg paling muda, DUN Sri Muda
DUN yg paling lemah, DUN Batang Berjuntai
DUN yg paling basah, DUN Sg Besar
DUN yg kuat makan satay, DUN Kajang
DUN yg banyak hantu, DUN Puchong
DUN yg ada istana, DUN Kota Raja.
DUN yg banyak ikan, DUN Tg Sepat
DUN yg paling keras, DUN Batu Tiga
DUN paling pendalaman, DUN Hulu Klang
DUN banyak air, DUN Ampangan
DUN banyak pengganas, DUN Kuala Kubu
DUN paling takde kemajuan, DUN Gurun
DUN paling bahaya, DUN Baling
DUN banyak semut, DUN Kota Sarang Semut.
DUN paling pelik, DUN Sg "Ada" Burung.
DUN ada binatang, DUN Kijang
DUN paling wangi, DUN Pokok Sena
DUN paling tak cantik, DUN Batu Buruk
DUN paling garang, DUN Teluk Paglima Garang
DUN paling banyak berahsia, DUN Tell Anybody kehkehkeh

Saturday, August 1, 2009

Cara Mudah Lipat Baju

Haha... kepada kaum ibu yang selalu rasa susah nak lipat baju setiap hari, sila tonton video ini dan minta pertolongan cik abang masing-masing. Jangan minta tolong cik abang orang lain sudah la....
Tak perlu panggil Doraemon!!!!!

video

Selamat mencuba.. memang sangat mudah....

Kalau dah cuba sila beri komen yer..