Wednesday, December 30, 2009

Kedai Kasut dan Kek Ummi – Kok Lanas




Kalau ke Kok Lanas jangan lupa untuk singgah di Kedai Kek Ummi. Kedai ini adalah kepunyaan isteri sahabat kita Roslan. Best...mesti singgah!!!!!!


Nih la tuan nya...

Tuesday, December 29, 2009

More photos


More pictures from re-union

Jumpa geng...



Mereka bertiga nih.. daripada minggu orientasi lagi dah duduk bertiga gini, bila reunion pun duduk bertiga jugak.



Jamuan masakan Abg Ngah depan maktab.


Apa cite tuh? Serius nyer......



Maktab dah jadi Sekolah Menengah Sains Kuala Terengganu


Meleleh airmata bila bertemu....syahdu


Kampong sape nih????


Destinasi baru membeli keropok lekor. Keropok Lekor Bukit Tok Beng. Beratur panjang macam nak beli tiket bola.


Makan,makan..... Ada bihun, keropok lekor, dan macam2. Terima kasih kepada yang sponsor...

From Tok Cha

#24

Sunday 27th of December 2009, 9:06 pm, GMT +8
Tok Cha
Salam buat semua...

Cha baru baru balik dari Kota Bharu hari ini. Mem rumah ajak pegi shopping di KB Mall.

Lalu Cha pun tifonlah kekawan kita. Si Rawi sibuk berurusan tak dapat cha jumpa. Yang jumpa hanyalah Haji Nazeli (Junior kite). Lama juga dok bersembang-sembang dengan Haji Nazeli yang baru balik dari Mekah.

Yang Cha nak citer di sini ialah pasal Roslan Jumat. Haji Nazeli bagi no, jadi cha pun col dia. Buat style macam DJ. Apa lagi Jumat macam gelabah aje bila Cha suruh tuju lagu kepada sesapa saja. Tak terkata Jumat lalu offkan handset. Kah...kah...kah....

Lepas tu Cha kol lagi sejam kemudian. Nasib baik dia angkat. Akhirnya tahulah dia siapa yang jadi DJ tadi... setelah cha woyat cha nih the only tok cha dalam Malaysia yang buleh masuk sembahyang di Masjid. Cha yang beragama Islam. Gelak sakanlah rakan kita ini....

Jadi kalau ada mana-mana sahabat nak kol Roslan Jumat yang suatu ketika dulu adalah seorang pemain bola sepak yang terhebat bulehlah ambik no nih : 019-9630060.

Dia siap pesan pada cha.. kalu cha tulis di blog ni woyat etek no phone dia...

Kalau sesapa yang masih blur lagi dok bayangkan mana satu Roslan Jumat ni. Cha nak bagi clue sikit. Jejaka inilah yang antaranya bertuah berjaya beristerikan junior kita Cgu Juriah.... org kelate.

Salam untuk semua.... salam MP3...







Monday, December 28, 2009

Jejak Kasih - Persahabatan Dieratkan

Alhamdulillah dan terima kasih diucapkan kepada rakan2 M3P yang telah sudi melayan kami sekeluarga semasa di Kuala Terengganu dan Kota Bharu. Selepas perjumpaan di Kuala Terengganu pada 18, 19 dan 20hb, kami sekeluarga bergerak pula ke Kota Bharu. Sampai di Kota Bharu kami disambut oleh Hj Nazeli (88/90), membantu kami mencari tempat penginapan. Kebanyakan hotel penuh belaka. Akhirnya dapat jugalah menginap di sebuah hotel di bandar KB, berhadapan dengan sungai Kelantan.
Malamnya, pertemuan dengan beberapa rakan telah dirancang. Antara yang hadir ialah Achik n Sidek, Hj Nazeli, Rawi n Jee, Azhan dan Roslan n Juriah. Seronok sungguh dapat bertemu pada malam tersebut. Pertemuan malam tu, berakhir lebih kurang jam 12.30 mlm.
Pagi esoknya, pagi2 dah merayau mencari nasi kerabu. Mujur la jumpa. Dalam perjalanan pulang, singgah di Kok Lanas, ingatkan nak mencari kawan kita Roslan yang ada kedai kek dan kedai kasut, malangnya beliau tidak ada di kedai. Hanya sempat bercakap dengan beliau dalam telefon.
Kami dibekalkan dengan roti yang begitu banyak oleh pekerjanya. Sedap-sedap belaka rotinya.
Kemudian, di Taiping, Azahari Talib pula singgah di rumah. Dia dalam perjalanan pulang dari Penang.
26hb bertolak balik ke KL. Dalam perjalanan, dapat panggilan dari Fashil (88/90). Beliau dengan Azie baru tiba di Taiping berjumpa dengan Mohd Desa (juragan). Apakan daya masa tuh kami dah tiba di Tapah. Baru tahu yang Mohd Desa dan isterinya, orang kampong kawe jugak.
Percutian kali ini memang bermakna.........

 

Monday, December 21, 2009

Sekitar Re-Union 19hb Dec 2009





Geng Puang Belaka.....


Semua Yang Hadir



Pasangan M3P Yang Menjadi.......huhuhu




Bersama En Ahmad Awang...mantan pensyarah M3P

Saturday, December 19, 2009

Reunion Day - EX-MPPP

Tiba sudah hari yang dinanti-nanti. 19hb Dec 2009 maka akan berkumpullah mantan-mantan M3P di Dewan Sekolah Menengah Sains Kuala Terengganu ( Dewan M3P yang lama). Tapi semalam, 18hb Dec 2009, Kuala Terengganu dah gege dan kecoh sebab pre-reunion dah dibuat. Dah ramai yang berkumpul di Kuala Terengganu. Hotel2 di Kuala Terengganu semua dah full house. Ada yang terpaksa menginap di Marang. Anyway meriah, meriah sungguh. Malam tadi kat Tropix Bistro, Batu Buruk kecoh, sampai pukul 12.30 mlm, bersembang sakan, maklumlah selepas 20 tahun, baru bertemu semula di Kuala Terenganu.

Masih kah kau ingat dan kenal?????

Wednesday, December 16, 2009

Ella is Here

#23 Wednesday 16th of December 2009, 1:34 am, GMT +8
nor azila hamzah

assalamulaikum.

hai kawan-kawan, ingat saya lagi? tentu ingat2 lupakan. saya, ella, (PI A87/89). saya dah went through all the messages. alamak1 tak de sorang pun pompuan. semua lelaki tapi it's okaylah. sebenarnya saya nak sangat contact kawan2 lama terutama yang sama unit ngan saya. hasniza, kak ida, kak yati, suraiah, zakir hassan, hanafi pilus, elanggova dan lain-lain. yang tak sama unit pun masih di hati terutama mereka yang ..... walau macam mana pun sesiapa yang sudi contactlah saya di alamat e-mel saya ni. sekarang saya mengajar di sk. bakri batu 2, muar. sesiapa yang datang muar tu singgahlah di teratak kami. love u all. terima kasih man atas usaha menghasilkan blog ini

Tuesday, December 8, 2009

Cerita Dari Tok Cha


#22

Tuesday 8th of December 2009, 2:48 pm, GMT +8
Tok Cha

2 hari lepas saya ke Kuala Terengganu kerana ada sedikit urusan di sana. Sampaipun dah malam. Selepas singgah di rumah anak Tuan Haji Mohd Noor (bekas Pensyarah MPPPKT) saya buat kejutan kepada Mr. Abd Rahman (Man Pelong).

Saya sengaja minta dia carikan saya guest house supaya dapat bertemu dengan dia. Rupanya Guest House tu depan rumah Man Pelong. Sembang giler dia selepas puluh tahun tak jumpa.

Dia dah banyak ubah putih di kepala. Mungkin baru balik mengecat rumah...

Pagi esoknye dia ajak saya breakfast rumah dia. Memang best nasi dagang yang dihidangkan. Nak tambah...terasa segan pulak. Malu tapi mau....

Man Pelong tetap seperti dulu.... ceria, cakap laju dan suka menolong.....

Terima kasih kepada Man Pelong & Isteri.... Akhirnya Man Pelong dapat juga menikmati kehebatan Blackstud Cappuccino yang sedang hangat di Kuala Terengganu.... Malam tu hujan lebat pulak... pastinya lebih hangat dari biasa....

Friday, December 4, 2009

Zulkifle Mohd Sidek

#21 Wednesday 2nd of December 2009, 10:06 pm, GMT +8 zulkifle mohd sidek

kawan2 mp3 87/89 hubungi saya no. 0133099092. Datang kuala lumpur kontek le. saya ngajo di kl sejak keluar mp3. member serumah fadhil benta, basir sg.bayor, wak jumadi johor, mustapa melaka, ke manakah engkau. ayi omar aje yang selulu jumpa. kawan lain spt. majid kedah, budiman, faizal pbsm,nik mahadi kelantan, ku jamil, yb zaili besar,wan khairul kedah,zul johor,amin,hamid,sulaiman,mazlan ujang,ramli kedah,bakar kelantan,zaihan kedah,izani kelantan,razak p.pinang zul kelantan,siti hajar kedah,norhayati kelantan,latifah terengganu semoga berbahagia bersama keluarga. tq kepada Man yang wujudkan blog ini.

Wednesday, December 2, 2009

Thursday, November 26, 2009

Nazri Omar mencari Zaini Omar


#18 Wednesday 25th of November 2009, 1:30 pm, GMT +8 Mohd. Nazri Omar

assalamualaikum, saya seperti nama dan alamat di atas ingin berhubung dengan member2 lama 87/89. Dari PMSA...rindu pada kengkawan lama...terutama tengok dlm gambar tadi, majid siam, ku jamil ku seman.. dan yang lain-lain lagi. Ingin juga rujuk kembali dengan sahabat saya Zaini Omar, dari pekan asun. lama tak dengar berita. No. saya HP : 0133446826... rindu anda semua...

Saturday, November 21, 2009

Lagi Cerita Tok Cha


#16 Saturday 21st of November 2009, 3:05 pm, GMT +8 Tok Cha nak cerita....

Malam tadi sewaktu aku tengah ralik surfing internet, tetiba dapat call. No yang tidak dikenali. Tapi tak pa, aku tetap jawab macam biasa. Manalah tahu jika my clients yang col. Laa terkejut kejap, sebab tak sangka, panggilan itu dari kawan lama; Man Pelong. Macam mimpi... sekian lama aku dok cari tetiba terdengar suara di corong tefon. Syukran... dia mengajar di SK Tok Jembal, Kuala TRG. Sek dekat airport K.Trg. Katanya dia dapat no tifon aku setelah access dari blog ini.... Cerita punya cerita dia berikan aku no tfon seorang lagi mamat serumah yang sekian lama aku cari.... RAWI Wakaf Stan.Apa lagi lepas sembang dengan Man Pelong aku terus called Rawi. Dia pun sama gak dengan aku. Terkejut beruk bila aku perkenalkan diri. Kalau ada dekat mau dipeluknya masing-masing. Tak sangka kan? tiba-tiba bertaut kembali....Wah si Rawi ni dah jadi taiko besar tau. Ada link bizness di Indonesia, Hong kong, Vietnam. Dia buat properties. Pehh...hebat..Esok dia terbang ke Hong Kong... balik tu baru nak cari aku di Besut. Aku pun sekarang sibuk juga... sibuk tadah air hujan dalam besen... musim hujan ni malas pulak nak keluar. Peluang berehat...

#17 Saturday 21st of November 2009, 3:14 pm, GMT +8 Tok Cha nak cerita....

tak sangka ramai juga kekawan yang masih sudi dok concern pasal aku... cuma aku amik peluang di sini untuk perbetulkan sikit berita yang ko orang dengar pasal aku.Sebenarnya aku tak pernah ada chalet atau buat bizness homestay atau seumpamanya di Besut ini. Langsung tak pernah.... Ramai yang kata aku ada chalet... itu yang selalu aku kena tanya bila jumpa geng lama.ONLY BLACKSTUD CAPPUCCINO sahaja....

Wednesday, November 18, 2009

Shopping Mall Di Jeddah

video

Biasa kita dengar pasal Masjidilharam di Mekah dan Masjid Nabawi di Madinah. Namun di Jeddah, shopping mall sedang tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Ada yang telah beroperasi dan masih banyak yang dalam permbinaan.

Ini adalah salah satu mall/souq yang telah beroperasi. Red Sea Mall terletak di kawasan elite di utara Jeddah. Lebih kurang besar Mid Valley Mall.

Saturday, November 14, 2009

Merisik Khabar Che Alias (Tok Cha)

#14 Thursday 12th of November 2009, 3:27 pm, GMT +8 Che Alias TOK CHA


Wah... ko sakan beruban man.. aku dah lama dengar ko skarang jadi tokeh. tapi tak tau camna nak contact hinggalah aku diberitau pasal blog ni.
Awal-awal dulu ada gak aku jumpa Budin Pasir Mas, Dapat col Zu Sin Mato belalang, Jumpa Mahadi di umah dia di wakaf baru... terkini jumpa Jazlan kat airport KBharu. Yg selalu jumpa nasir yaakob sebab dia ngajor anak aku di SMKTM. Yang lain2 tu langsung tak dapat brite... Rawi, zu polis, saipul, dan kekawan satu batch... Camana ya rupe masing-masing setelah 20 tahun berlalu.... nak sangat jumpa... eloklah buat reunion MPPP tu...

Terlupa aku.... sesapa rindu nak tengok aku bolehlah ke site ini : http://chealias.blogspot.com
atau
tel; 012-5269693

Sunday, November 8, 2009

Ahmad Nizam Abdul Hamid


#13 Sunday 8th of November 2009, 3:09 am, GMT +8 Ahmad Nizam Bin Abdul Hamid


Assalamualaikum buat semua warga MPPPKT 87\89.
Terutama unit B, Nik,Burn,Ajak,Zihan,Zul Sidek,Majid,,,,,,skrg;
SK Sultan Hisamuddin Alam Shah KL
012 3623790

Abd Kharim Idris Merisik Khabar


#12 Thursday 5th of November 2009, 2:25 pm, GMT +8 ABD KHARIM IDRIS

Kira oklah..kalau ada komitmen member-member lama dah tentu blog ni tambah meriah lagi .Semoga Allah merahmati segala usaha yang baik ni.Saya PMC 8789

Saturday, October 24, 2009

Suasana Di Depan Pintu Masjidil Haram

video

Beginilah suasana selepas sembahyang di Masjidilharam. Waktu ni masih tak ramai jemaah di Mekah. Jemaah Malaysia yang tiba masih berada di Madinah.

Sunday, October 18, 2009

Friday, October 16, 2009

Mekah Masih Lengang

Suasana Hariraya masih terasa di sini. Rabu lepas, pihak Konsulat Malaysia Jeddah telah mengadakan jamuan hariraya di perkarangan Konsulat Malaysia Jeddah. Hampir 200 orang yang hadir, maklumlah kebanyakan mereka tidak pulang ke tanahair untuk berhariraya.
Manakala kedatangan musim haji pula hampir tiba. 20hb Oct ini penerbangan pertama membawa jemaah haji akan berangkat ke tanah suci. Dan pada 26 Oct, sahabat kita Nazeli dan isteri akan berangkat ketanah suci bagi mengerjakan haji. Selamat datang kepada Nazeli dan isteri. Semoga mendapat Haji yang mabrur. Mungkin juga ada dikalangan sahabat-sahabat M3P yang lain akan turut mengerjakan haji pada tahun ini.
Kepada Nazeli dan isteri, insyallah kita akan bertemu di tanah suci. Buat masa ini, keadaan di Mekah masih lagi lengang. Di bawah ini, gambar jalan diMekah. Apabila musim haji, jalan ini adalah yang paling sibuk sekali.
Inilah akibatnya kalau letak kereta merata-rata. Tak mainlah saman-saman. Tarik terus jer.... kena SR50.....






Wednesday, September 30, 2009

Salam Dari Suaree

11 | Monday 28th of September 2009, 11:43 am, GMT +8 | mohd suaree hashibullah
Salam pertemuan buat rakan mppp 87/89. Buat dolah ketua unit F masih ingat aku tak? man Penang ke mana menghilang? dah tukar nombor ke?
Salam pertemuan buat semua.
From suaree
contact no:013-2673565


Wednesday, September 16, 2009

SELAMAT HARI RAYA


KAD INI DITUJUKAN KHAS BUAT SEMUA WARGA M3P. SEMOGA BERGEMBIRA DISAMPING KELUARGA DI HARI RAYA INI.
AMPUN MAAF DZAHIR DAN BATIN KUPOHON BUAT SEMUA TEMAN-TEMAN.


SALAM KASIH DARI : NOR AZMAN (87/89) & MONA (88/90)
Kami sekeluarga akan berhari raya di Taiping, Perak. (019-263 2519)

Tuesday, September 15, 2009

Allah Yang Maha Esa

Does Allah exist ? Yes Iam proud to say he does . And he is everyone's God .. This video is for the non believers and for those who just make fun of islam and keep denying it ... !!

Thursday, September 3, 2009

Renungan Bersama

SUATU PERJALANAN

"Tanggungjawab suami selain memberi nafkah dan mencari rezeki, jangan lupa bimbing anak dan isteri. Kalau suatu hari berlaku selisih faham, jangan cepat menuding jari. Duduk berbincang dan cari kata sepakat. Tiada bumi tak ditimpa hujan." Teringat pesan ayah di suatu petang.

"Ayah dulu bila arwah mak mula bising bersuara, ayah tak balas dengan kata-kata. Ayah keluar hidupkan motor, pergi ke Behrang cari mee goreng mamak. Bila sampai saja di rumah, ayah hulur pada arwah Mak, muka yang tadi masam terus tersenyum riang. Suami kena tahu kesukaan isteri, supaya mudah memujuk hati," ayah menambah berkongsi pengalaman selama 41 tahun bersama arwah Mak.

Persefahaman antara suami dan isteri bukan boleh dicapai sehari dua. Ia merupakan satu perjalanan sepanjang usia perkahwinan. Cabaran dan dugaan pastinya tidak sama, di awal, pertengahan dan di hujungnya. Justeru, sikap saling memberi dan menerima sangat perlu dipupuk dan dibaja. Memberi kelebihan diri untuk saling melengkapi. Menerima kekurangan untuk saling menginsafi, suami mahu pun isteri bukanlah manusia sempurna.


SILAP ISTERI

Kesilapan isteri bermula apabila melupakan kebaikan suami kerana benci dengan sikapnya yang tidak menyenangkan hati. Silap menjadi dosa andai keistimewaan suami orang yang sering dibicara. Keburukan suami dijaja, atas alasan minta nasihat rumahtangga. Tapi apa maknanya kalau semua orang bercerita. Rasulullah SAW pernah mengingatkan melalui sabdanya yang bermaksud :

Wahai kaum wanita, aku lihat kamu ini lebih banyak di neraka".

Seorang wanita lalu bangun bertanya, 'Apakah yang menyebabkan yang demikian? Adakah sebab kami ini kufur?'

Rasulullah SAW menjawab, 'Tidak. Bukan begitu. Tetapi ada dua tabiat kamu yang tidak elok yang boleh menjerumuskan kamu kedalam neraka:

1. Kamu banyak mengutuk atau menyumpah
2. Kamu kufurkan kebaikan suami.'

Ada kalanya, isteri merajuk tanpa sepatah kata. Suami yang tak tahu menahu, terus buat biasa. Muka isteri semakin kelat, hilang serinya. Menahan ego diri, ingin dipujuk dengan kata cinta, namun tidak berbicara dan bersemuka. Suami tertanya-tanya sendiri, akhirnya terasa hati. Salah siapa agaknya, bila masing-masing memendam rasa. Kasih mula bertukar marah. Marah marak menyala benci.


YANG LEBIH, YANG KURANG

" Awak beruntung ye, dapat suami yang memahami. Tak seperti saya. Hari-hari menjeruk rasa, " luah seorang teman yang baru beroleh cahaya mata.

" Suami saya juga ada kurangnya. Tapi kelebihannya lebih banyak untuk saya perkatakan. Saya pun isteri yang ada salah dan silap, " jawab saya supaya dia buka mata.

" Ada suami yang tak pandai urusan rumah tangga, namun dia bijak berjenaka, meriah suasana. Ada suami yang jarang menghadiahkan bunga, tapi selalu membelanja anak dan isteri dengan makanan istimewa. Dan ramai juga suami yang tidak reti memujuk, bermain kata. Tapi mudah bertoleransi bila diminta bantu sini dan sana . Ketepikan kekurangannya dan ambil kelebihan. Pasti awak juga akan rasa bertuah beroleh suami seperti dia." pujuk saya lagi. Moga-moga dia berubah hati. Kembali ' memandang tinggi ' kehadiran seorang suami.


ENGKAU TERBAIK UNTUKKU


" Sedangkan lidah lagi tergigit, apa pula suami isteri, buang yang keruh, ambil yang jernih. Baru teguh peribadi."


Wahai teman bergelar isteri, mari kita muhasabah diri. Pohon keampunan dari Ilahi agar cinta Nya bersemi kembali. Banyakkan istighfar dan juga sedekah, kerana janji Allah setiap kebaikan menghapus kejahatan. Susunkan jemari pintalah kemaafan dari lelaki bernama suami. Jangan bertangguh dan jangan lengah. Bimbang maaf tiada serinya lagi.

Pandang wajahnya, lihat matanya. Bisikkan di sanubari, " Terima kasih, suamiku. Engkau terbaik untuk diri ini." Ingat, kehidupan didunia adalah sementara dan jikalau kita dijodohkan, maka harus untuk mencari kebaikan dari apa jua kesalahan.

Mencari dan terus mencari cinta Ilahi. Saling berpesan-pesan kpd kebaikan..

Tuesday, September 1, 2009

Mimpi Seorang Gadis

Tazkhirah Ramadhan

Rakaman ini dipetik dari program Motivasi Pagi -TV 3 (6.30 pagi) oleh Ustazah Noorbayah Mahmood

Seorang gadis datang menemui Rasulullah dengan tangan kanannya disorokkan kedalam poket bajunya. Dari raut wajahnya, anak gadis ini sedang menanggung kesakitan yang amat sangat.

Lalu Rasulullah menegurnya. 'Wahai anakku, kenapa wajahmu menampakkan kamu sedang kesakitan dan apa yang kamu sorokkan di tanganmu?” Lalu gadis malang ini pun menceritakan hal yang berlaku padanya 'Ya,Rasulullah, sesungguhnya aku adalah anak yatim piatu. Malam tadi aku telah bermimpi dan mimpiku itu telah membuatkan aku menanggung kesakitan ini.' Balas gadis tadi 'Jika tidak jadi keberatan ceritakanlah mimpimu itu wahai anakku.'

Rasulullah mula tertarik dengan penjelasan gadis tersebut. 'Aku bermimpi berjumpa ibuku di dalam neraka. Keadaannya amat menyedihkan. Ibuku meminta diberikan air kerana dia amat dahaga kerana kepanasan api neraka itu hingga peluh tidak sempat keluar kerana kekeringan sekelip mata.' Gadis itu berhenti seketika menahan sebak. 'Kemudian kulihat ditangan kirinya ada seketul keju dan di tangan kanannya ada sehelai tuala kecil. Beliau mengibas-ngibaskan kedua-dua benda tersebut untuk menghalang api dari membakar tubuhnya.

Lantas aku bertanya ibuku, kenapa dia menerima balasan sebegitu rupa sedangkan ketika hidupnya ibuku adalah seorang hamba yang patuh dengan ajaran islam dan isteri yang taat kepada suaminya? 'Lalu ibuku memberitahu bahawa ketika hidupnya dia amat bakhil. Hanya dua benda itu sahaja iaitu seketul keju dan sehelai tuala kecil pernah disedekahkan kepada fakir. Yang lainnya hanya untuk bermuka-muka dan menunjukkan kelebihan hartanya sahaja’.

Lalu aku terus mencari ayahku. Rupanya beliau berada di syurga dan sedang menjamu penghuni syurga dengan makanan yang lazat dan minuman dari telaga nabi. 'Ayahku memang amat terkenal kerana sikapnya yang dermawan dan kuat beramal.

Lalu aku bertanya kepada ayahku. 'Wahai ayah, ibu sedang kehausan dan menanggung azab di neraka.Tidakkah ayah ingin membantu ibu sedangkan di dunia kulihat ibu amat mentaatimu dan menurut perintah agama. '

Lalu dijawab oleh ayahnya. Sesungguhnya beliau dan semua penghuni syurga telah dilarang oleh Allah dari memberi walau setitik air kepada isterinya kerana itu adalah pembalasan untuk kebakhilan yang dilakukan ketika didunia.

Oleh kerana kasihan melihat azab yang diterima oleh ibuku, aku lantas menceduk sedikit air mengguna tapak tangan kananku lalu dibawa ke neraka. Belum sempat air tersebut mencecah bibir ibuku, api neraka telah menyambar tanganku sehingga melecur. Seketika itu juga aku tersedar dan mendapati tapak tanganku melecur teruk.

Itulah sebabnya aku datang berjumpa engkau ya Rasulullah.' Panjang lebar gadis itu bercerita sambil airmatanya tidak henti-henti mengalir di pipi. Rasulullah kemudian meletakkan tongkatnya ke tapak tangan gadis tersebut lalu menadah tangan, berdoa memohon petunjuk dari Allah. Jika sekiranya mimpi gadis tersebut adalah benar maka disembuhkanlah agar menjadi iktibar kepada beliau dan semua umat islam.

Lalu berkat kebesaranNya tangan gadis tersebut sembuh. Rasulullah lantas berkata, 'Wahai anakku, pulanglah. Banyakkan bersedekah dan berzikir dan pahalanya kau berikan kepada ibumu.Mudah- mudahan segala dosanya terampun.

'WAR-WARKANLAH KPD SELURUH UMAT MUHAMMAD UNTUK SECEBIS PEDOMAN AGAR TIDAK MENGAMAL SIKAP KEBAKHILAN TERHADAP SESAMA MANUSIA'

Thursday, August 27, 2009

Bahagian Dalam Baitullah

Saudaraku, gambar ini (bahagian dalam Baitullah) adalah hadiah istimewa bagi kita semua( terutama bagi kita yang belum pernah masuk atau belum pernah melihat/memiliki gambar seperti ini )
Semoga ia akan menambah keimanan kita , aamiiin....

Saturday, August 22, 2009

Thursday, August 20, 2009

Lagi Pasal H1N1


Sibuk kita pasal H1N1, kerajaan Singapura telah pun mengedarkan poster-poster mengenai H1N1. Antaranya seperti dibawah ini.....


Sunday, August 16, 2009

PREVENTION OF H1N1 DISEASE

Berikut adalah email yang saya terima dari seorang kawan. Untuk renungan bersama..........


Dear Prof. Rozumah,

Greetings!


Sorry for the delay, esp. because the prevention against H1N1 is an urgent matter.


Let me provide here some easy measures to prevent the disease:




(a) The following information I have written in my book on "Human Diseases" should prove very useful:


p.187: Immunity against virus diseases.

p.141: Common Cold.

p.171: German Measles

p.232. Shingles

p.246. Virus Diseases.

p. 115: Body Heat or Heaty Body.

p.35. Table-1: Diseases that may develop in relation to acidity.


All the above are very much relevant to H1N1 disease. They would only take very little time to read.


(b) Besides the above, the following should prove useful as well:




* Keeping awake late-nights is not very good. Likewise, over-working (far too much of working until your body is totally exhausted) is not good. Starving without eating food is not good for this disease. Strenuous exercises are not good, as it would make the body acidic.


* Avoid consuming ACID foods, fruits and drinks. Examples of this: buah kundang, rambai, macang, mango, duku langsat, rambutan (a few ok), mangosteen (very few, ok), durian (not too much), green belimbing used for cooking (sweet buah belimbing, ok), strongly sourish Durian Belanda (sour sop) (sweet sour-sop, ok), sour plums, Roselle drink, Assam Jawa drink (using Assam Jawa for cooking, ok), (oranges, pomelo and lemons are ok, since they contain plenty of potassium), sour pineapple (a little of sweet pineapple, ok), China-imported tit-bits that taste sour: e.g., sourkana, sour orange skin, sour lemon skin, sour ginger, sour-tasting Bayam (pulicha keerai, in Tamil), etc., Generally rice and rice-based foods are good. All those bottled drinks that may contain citric acid (or any other acid or preservatives) should be avoided. Foods cooked 2 or 3 days ago (i.e., old food), if not sterilised properly) should not be eaten as well. This is especially true if the curry contains dhor dhall, kacang hijau (green gram), kacang tanah (groundnut), etc. Must avoid eating chocolates, ALL forms of nuts including groundnuts, pistachio, almond, etc. should not be eaten in large quantities / frequently (A few added to foods can be eaten).


* Better to eat: dragon fruit, sweet apples, honey melon, water melon, pears, bananas, cucumber, onions, pumpkin, grey 'pumpkin' (Poosanikkai, in Tamil), loofa (Peerkangai in Tamil), Drinking coconut water (and its meat) on alternate days (during day time and not by night) is good. Coconut water can be taken daily if one is travelling around, or is enggaged in strenuous physical work.


*The fruits of Sea Coconut (Borassus flaberllifers) is EXCELLENT if a person has already contracted the disease. It will give immediate cure. Now, it is available in supermarkets in canned forms: they call it Sea Coconut, imported from
Thailand or Singapore : white syrup or gula Melaka preparation: both are OK. (Uninfected people can also eat this for prevention: dosage: just 2 or 3 pieces only in the mornings on alternate days, until the hot season changes.

*
If infected, one should bathe 3 or 4 times a day in cool tap water. (Hot water is bad).

* Once infected, the person should eat RICE and rice-based foods, and should avoid high protein diet, chicken, soybean (all kinds), oily foods, Wheat items are not good. Powdered milk, papaya and other acid fruits mentioned above should be avoided altogether.


IMPORTANT NOTE: All the above should NOT be continued forever. Do all the above only for a month or so, until the HOT season changes. After that, should eat ALL things in moderation.


Dear Prof.,

I have no objection if you wish to send this message to your friends and relatives. While doing so, kindly include the Disclaimer found on top of this mail.


Also, since this article has come out nicely well, i too wish to send this to a few of my friends. Your questioning has helped me to draft this mail, hence kindly allow me to forward this to all. Thanks.

With best wishes,

Dr. Palani.


Dr.V.M. Palaniappan, Ph.D.,
(Pioneering Founder of "Ecological Healing System"),
Chief Consultant
Neo Health Care
30-A, Jalan
Ara SD 7/3-A,
Bandar Sri Damansara,
52200
Kuala Lumpur
Malaysia
H/P: (6) 012-207 14 14
Tel Resid: (6-03) 627 222 84
E-Mail:
vmpalani@streamyx. com

Wednesday, August 12, 2009

Monday, August 10, 2009

Cerita Sedih

Email ini baru saya terima dari seorg teman. Sesuatu yang baik untuk dibaca. "Yang baik jadikan panduan dan yang buruk jadikan sempadan."

Assalamualaikum. ..
> kasih sayang yg tak berpenghujung. .. ..
>
>
> Aku cuma ada seorang adik. Usianya tiga tahun lebih muda daripada aku.
> Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang menjadi keperluan
> anak gadis ketika itu, aku ambil 50 sen dari poket seluar ayah.
>
> Petang itu, pulang saja dari sekolah - ayah memanggil kami berdua. Dia
> meminta aku dan adik berdiri di tepi dinding. Aku menggeletar melihat rotan
> panjang sedepa di tangan ayah.
>
> "Siapa ambil duit ayah?" tanya ayah bagai singa lapar.
>
> Aku langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata ayah. Kedua-dua
> kami membisu,cuma tunduk memandang lantai.
>
> "Baik,kalau tak mengaku,dua- dua ayah rotan!" sambung ayah sambil mengangkat
> tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke belakang aku.
>
> Tiba-tiba, adik menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah tangannya
> sambil berkata, "Saya yang ambil!"
>
> Belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kata-kata itu,
> hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh adik. Aku gamam,lidah
> kelu untuk bersuara. Walau perit menahan sakit, setitis pun airmata adik
> tak tumpah.
>
> Setelah puas melihat adik terjelepok di lantai, ayah merungut:
>
> "Kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri. Apakah lagi perbuatan
> kamu yang akan memalukan ayah di luar kelak?"
>
> Malam itu, emak dan aku tak lepas-lepas mendakap adik. Belakangnya yang
> berbirat dipenuhi calar-balar cuba kami ubati. Namun adik cukup tabah.
> Setitis pun air matanya tidak mengiringi kesakitan yang mencucuk-cucuk.
>
> Melihat keadaan itu, aku meraung sekuat hati, kesal dengan sikap aku yang
> takut berkata benar.
>
> Adik segera menutup mulutku dengan kedua-dua belah tangannya lalu
> berkata,"Jangan menangis kak,semuanya dah berlalu!"
>
> Aku mengutuk diri sendiri kerana tidak mampu membela adik.
>
> Tahun bersilih ganti, peristiwa adik dibelasah kerana mempertahankan aku
> bagaikan baru semalam berlaku. Adik mendapat tawaran belajar ke sekolah
> berasrama penuh dan aku pula ditawarkan menyambung pelajaran ke peringkat
> pra-universiti.
>
> Malam itu ayah duduk di bawah cahaya lampu minyak tanah bersama ibu di
> ruang tamu. Aku terdengar ayah berkata, "Zah, kedua-dua anak kita cemerlang
> dalam pelajaran. Abang bangga sekali!"
>
> "Tapi apalah maknanya bang...!" aku terdengar ibu teresak-esak.
>
> "Dimana kita nak cari duit membiayai mereka?"
>
> Ketika itulah adik keluar dari biliknya. Dia berdiri di depan ayah dan ibu.
> "Ayah,saya tak mahu ke sekolah lagi!"
>
> Perlahan-lahan ayah bangun, membetulkan ikatan kain pelekatnya dan merenung
> wajah emak,kemudian wajah adik dalam-dalam.
>
> Panggggg.... sebuah penampar singgah di pipi adik. Seperti biasa yang mampu
> aku lakukan ialah menutup muka dan menangis.
>
> "Kenapa kamu ni?Tahu tak,kalau ayah terpaksa mengemis kerana persekolahan
> kamu, ayah akan lakukan!"
>
> "Orang lelaki kena bersekolah. Kalau tak, dia takkan dapat membawa
> keluarganya keluar daripada kemiskinan," aku memujuk adik tatkala menyapu
> minyak pada pipinya yang bengkak.
>
> "Kakak perempuan... . biarlah kakak yang berhenti."
>
> Tiada siapa yang menyangka, dinihari itu adik tiada dibiliknya. Dia membawa
> bersamanya beberapa helai baju lusuh yang dia ada. Di atas pangkin tempat
> dia lelapkan mata, terdapat sehelai kertas yang tercatat.... .
>
> "Kak.....untuk dapat peluang ke universiti bukannya mudah. Saya cari kerja
> dan akan kirim wang buat akak."
>
> Apa lagi yang saya tahu selain meraung. Ayah termenung, jelas dia cukup
> kecewa. Begitu juga emak yang menggunakan air matanya memujuk ayah.
>
> Suatu petang ketika berehat di asrama, teman sebilik menerpa: " Ada pemuda
> kampung tunggu kau kat luar!"
>
> "Pemuda kampung?" bisikku. "Siapa?"
>
> Tergesa-gesa aku keluar bilik. Dari jauh aku nampak adik berdiri dengan
> pakaian comotnya yang dipenuhi lumpur dan simen. "Kenapa sebut orang
> kampung, sebutlah adik yang datang!"
>
> Sambil tersenyum dia menjawab, "Akak lihatlah pakaian adik ni. Apa yang
> akan kawan-kawan akak kata kalau mereka tahu saya adik kakak?"
>
> Jantungku terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannya.. Aku cukup
> tersentuh. Tanpa sedar, air jernih mengalir di pipi. Aku kibas-kibas
> bebutir pasir dan tompokan simen pada pakaian adik.
>
> Dalam suara antara dengar dan tidak, aku bersuara, "Akak tak peduli apa
> orang lain kata."
>
> Dari kocek seluarnya, adik keluarkan sepit rambut berbentuk kupu-kupu.Dia
> mengenakan pada rambutku sambil berkata, "Kak, saya tengok ramai gadis
> pakai sepit macam ni, saya beli satu untuk akak."
>
> Aku kaku.. Sepatah kata pun tak terucap. Aku rangkul adik dan dadanya
> dibasahi air mataku yang tak dapat ditahan-tahan.
>
> Tamat semester, aku pulang ke kampung sementara menunggu konvokesyen. Aku
> lihat tingkap dan dinding rumah bersih, tak seperti selalu.
>
> "Emak,tak payahlah kerja teruk-teruk bersihkan rumah sambut saya balik."
>
> "Adik kamu yang bersihkan. Dia pulang kelmarin. Habis tangannya luka-luka."
>
> Aku menerpa ke biliknya. Cantik senyum adik. Kami berdakapan.
>
> "Sakit ke?" aku bertanya tatkala memeriksa luka pada tangannya.
>
> "Tak....Kak tahu, semasa bekerja sebagai buruh kontrak, kerikil dan
> serpihan simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh saya sepanjang masa.
>
> Kesakitan yang dirasa tidak dapat menghentikan usaha saya untuk bekerja
> keras."
>
> Apalagi...aku menangis seperti selalu.
>
> Aku berkahwin pada usia menginjak 27 tahun. Suamiku seorang usahawan
> menawarkan jawatan pengurus kepada adik.
>
> "Kalau adik terima jawatan tu, apa kata orang lain?" kata adik.
>
> "Adik takde pelajaran. Biarlah adik bekerja dengan kelulusan yang adik
> ada."
>
> "Adik tak ke sekolah pun kerana akak." kata ku memujuk.
>
> "Kenapa sebut kisah lama, kak?" katanya ringkas, cuba menyembunyikan
> kesedihannya.
>
> Adik terus tinggal di kampung dan bekerja sebagai petani setelah ayah
> tiada. Pada majlis perkahwinannya dengan seorang gadis sekampung, juruacara
> majlis bertanya, "Siapakah orang yang paling anda sayangi?"
>
> Spontan adik menjawab, "Selain emak, kakak saya...."katanya lantas
> menceritakan suatu kisah yang langsung tidak ku ingati..
>
> "Semasa sama-sama bersekolah rendah, setiap hari kami berjalan kaki ke
> sekolah.Suatu hari tapak kasut saya tertanggal. Melihat saya hanya memakai
> kasut sebelah, kakak membuka kasutnya dan memberikannya pada saya. Dia
> berjalan dengan sebelah kasut. Sampai di rumah saya lihat kakinya berdarah
> sebab tertikam tunggul dan calar-balar. "
>
> "Sejak itulah saya berjanji pada diri sendiri. Saya akan lakukan apa saja
> demi kebahagiaan kakak saya itu. Saya berjanji akan menjaganya sampai
> bila-bila."
>
> Sebaik adik tamat bercerita, aku meluru ke pelamin, mendakap adik
> sungguh-sungguh sambil meraung bagaikan diserang histeria.
>
>
>
> Ya Allah Ya Tuhanku....aku redha akan ujian dari-MU..pintaku, berikanlah aku kekuatan dan ketabahan untuk mengharungi semua ini...
>
> ************ ********* ********* ********* ********* ********* ********* ****
>
>
>
> Barangsiapa yang menghilangkan satu kesusahan dunia dari seorang
> mukmin, maka Allah akan menghilangkan darinya satu kesusahan di hari
> Kiamat. Barangsiapa meringankan orang yang sedang kesulitan, maka
> Allah akan meringankannya dari (kesulitan) dunia dan akhirat.
> Barangsiapa yang menutupi (kejelekan) seorang muslim, niscaya Allah
> akan menutupi (kejelekannya) di dunia dan akhirat. Dan Allah akan
> menolong hamba selama dia mau menolong saudaranya." (HR. Muslim.)

Thursday, August 6, 2009

Be More Careful When Ordering Your Wife’s Birthday Cake

A man wanted to celebrate his wife’s Birthday by throwing a party. So he ordered a birthday cake. The salesman asked him what message he wanted put on the cake. He thought for a moment and said, “put getting older but you are getting better.”

The salesman asked, “how do you want me to put it?”
The man said, “Well, put ‘You are getting older’ at the top and ‘but you are getting better’ at the bottom.”
When the cake was unveiled at the party all the guests were aghast at the message on the cake. It read:
“You are getting older at the top, but you are getting better at the bottom.”

If You Try To Equate Girls To Tech, This Is What You Get

HARD DISK GIRLS:

she remembers everything, FOREVER

RAM GIRLS:
she forget about you, the moment turn her off

WINDOW GIRLS:
everyone know that she can’t do a thing right, but no one can live without her.

SCREENSAVER GIRLS:
She is good for nothing but at least she is fun

INTERNET GIRLS:
Difficult to access

SERVER GIRLS:
Always busy when you need her.

MULTIMEDIA GIRLS:
She make horrible thing look beautiful

CD-ROM GIRLS:
She is always faster and faster.

EMAIL GIRLS:
Every ten things she says, eight are nonsense.

VIRUS GIRLS:
Also known as “wife” when you are not expecting her, she comes, installs herself and uses all your resources. If you try to uninstall her you will lose something, if don’t try to uninstall her you will lose everything.


Wednesday, August 5, 2009

Kawasan Pilihanraya

Pilihanraya kecil akan berlaku lagi dinegara kita. Oleh itu kenalilah DUN-DUN di Malaysia.

DUN yg paling sejuk, DUN Batu Berendam
DUN yg paling tak de rasa, DUN Air Tawar
DUN yg paling panas, DUN Pedas
DUN yg paling miskin, DUN Sekupang
DUN yg paling muda, DUN Sri Muda
DUN yg paling lemah, DUN Batang Berjuntai
DUN yg paling basah, DUN Sg Besar
DUN yg kuat makan satay, DUN Kajang
DUN yg banyak hantu, DUN Puchong
DUN yg ada istana, DUN Kota Raja.
DUN yg banyak ikan, DUN Tg Sepat
DUN yg paling keras, DUN Batu Tiga
DUN paling pendalaman, DUN Hulu Klang
DUN banyak air, DUN Ampangan
DUN banyak pengganas, DUN Kuala Kubu
DUN paling takde kemajuan, DUN Gurun
DUN paling bahaya, DUN Baling
DUN banyak semut, DUN Kota Sarang Semut.
DUN paling pelik, DUN Sg "Ada" Burung.
DUN ada binatang, DUN Kijang
DUN paling wangi, DUN Pokok Sena
DUN paling tak cantik, DUN Batu Buruk
DUN paling garang, DUN Teluk Paglima Garang
DUN paling banyak berahsia, DUN Tell Anybody kehkehkeh

Saturday, August 1, 2009

Cara Mudah Lipat Baju

Haha... kepada kaum ibu yang selalu rasa susah nak lipat baju setiap hari, sila tonton video ini dan minta pertolongan cik abang masing-masing. Jangan minta tolong cik abang orang lain sudah la....
Tak perlu panggil Doraemon!!!!!

video

Selamat mencuba.. memang sangat mudah....

Kalau dah cuba sila beri komen yer..


Thursday, July 30, 2009

Wednesday, July 29, 2009

One Minute Questions



Sesuatu yang boleh diberi kepada murid-murid sekolah......
Tapi sebelum tuh, cikgu-cikgu try jawab dulu.


Nak jawapan????
Tungguuuuuuuu........ clue seterusnya!



Monday, July 27, 2009

Che Din Bukit Marak

#6 | 7/26/2009, 12:19 am, GMT +9 | Che Din Bukit Marak
Salam ingatan buat semua kawan2 MPPPKT 87/89. Ingat lagi pada saya Che Din. Seronok dapat dengar khabar kawan2. Kenangan lalu menciut hati. Terima kasih.
0148224795- Che Din Bukit Marak. Jumpa lagi.

Tuesday, July 21, 2009

Bila Bulan Terbelah Dua..........

Miracle of Prophet Muhammad
The split of Moon 'Proved by Scientists'


Monday, July 13, 2009

Apa Maksud.....



Apa maksud nya nih......???????

Saturday, June 27, 2009

Tharid

Ini gambar Chicken Tharid

Dibawah ini adalah comment yang diberikan oleh Yahaya 91-93. Untuk tidak menghampakan beliau, dan juga untuk pengetahuan kita bersama, saya telah usahakan untuk mencarinya.

"Salam silaturrahim bang Man. Kalau tak menyusahkan mintak tunjukkan gambor THARID(sejenis makanan Arab) yg nabi ada sebut dalam hadisnya, TQ...Yahaya9193"

Berikut adalah hadis yang berkenaan;

.Anas bin Malik, may Allah be pleased with him, reported:
Allah's Messenger (may peace be upon him) said: The excellence of 'A'ishah over women is like the excellence of Tharid over all other foods. Hadith number in Sahih Muslim [Arabic only]: 4778

Setelah bertanya kepada orang-orang yang arif, maka mereka memberitahu bahawa Tharid adalah sejenis makanan berbentuk sup/berkuah. (beef and bread) Saya belum lagi berjumpa makanan ini dijual dimana2 kedai lagi. Insyaallah nak cari jugak.

Walaubagaimanapun saya ada berjumpa dengan article mengenainya di internet, gambar dan resepi. Diharap ini dapat membantu.


Tharid Lamb & Chickpea Stew

The Prophet Muhammad liked tharid so much that he compared it to his beloved wife Aisha. This recipe is adapted from a 13th century Andalusian cookbook.


3 cups chickpeas
3 lbs. lamb, cut into bite-sized cubes
8 cups water
6 cups finely chopped onion
2 tsp. ground coriander
1/2 cup finely chopped fresh coriander
2 tsp. caraway seeds
2 tsp. pepper

6 eggs
1 tbsp. salt
1/2 tsp. saffron in 2 tbsp. water
1/2 cup honey
Enough stale bread for 2 cups of crumbs
6 rounds pita bread, quartered

Put the chickpeas into a large bowl, cover them with cold water and let soak overnight. The next day, drain the chickpeas and set them aside.

Put the lamb into a large stew pot and cover it with cold water. Bring to a boil and skim off the foam that rises to the top. Add the chickpeas, onion, ground and fresh coriander, caraway seeds and pepper; return to a boil, then reduce the heat. Break the eggs directly into the pot so that they will poach along with the stew. Let the stew cook for an hour to an hour and a half, until the chickpeas are done and the lamb is tender. Add salt and saffron, then remove 1/2 cup of broth from the pot, mix it together with the honey, and pour it back into the pot. Return to a boil and boil vigorously for 3 minutes.

Put the pita wedges in the bottom of the serving bowl and pour the tharid over them; or serve the pita wedges alongside the tharid and so that guests may put a few in the bottom of an individual soup bowl, then spoon the stew over the bread.